Dagens kulturnyheter visade ett inslag om TRYCK - en kulturförening som bildades förra året och som har som vill undersöka om och i så fall vilken roll hudfärg spelar i svensk scenkonst, film, TV och media.
TRYCK kommer att hålla tre seminariekvällar där de möter olika grupper/intresseområden - Aktörerna, Makthavarna och Dramatiken. Det hela utspelar sig på Södra Teatern.
Känns som ett oerhört intressant initiativ i ett land där ingen höjer på ögonbrynen åt att uppsättning efter uppsättning bara uppförs av vita skådespelare på våra stora teatrar. Vem är det som ska bryta trenden? Var sitter felet i systemet?
Kuriosa: Jag läser om Lorraine Hansberry just nu, en dramatiker vars pjäs A Raisin in the Sun ofta klassas ihop med Glasmenageriet av Tennessee Williams, En handelsresandes död av Arthur Miller och En lång dags färd mot natt av Eugene O'Neill som en av de stora, amerikanska klassikerna om brustna drömmar och familjer på gränsen till sammanbrott. Något som sticker ut? Hansberry är den enda som inte översatts till svenska.
En intressant artikel om vår uppfattning om vad som är intressant för en svensk publik hittar man också här, i Bang nr 4 2009. Miriam Sise, svensk, svart, kvinnlig teaterregissör intervjuas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar